České prezidentské voľby očami médií

Autor: Igor Balaš | 21.3.2018 o 9:31 | Karma článku: 1,15 | Prečítané:  345x

Ako tomu už býva zvykom, voľby so sebou prinášajú množstvo rôznych zákulisných ťahov, prešmyčiek, taktík a často aj nemorálnych či dokonca nelegálnych praktík. Výnimkou neboli ani tohtoročné, české prezidentské voľby.

Stalo sa už akousi bežnou praxou, že tieto aktivity chtiac-nechtiac sprevádzajú voľby na všetkých úrovniach, a my voliči si na to jednoducho musíme zvyknúť. Ťažko súdiť, či je to podmienené len ľudskou psychikou, ale osobnostné útoky a ohováranie na seba zvyknú upútať viac pozornosti, ako umiernená, demokratická diskusia, hodná 21. storočia. A práve médiá sú nástrojom, ktorý poskytuje priestor na čestný ale aj nečestný predvolebný boj. Toho sme boli svedkami aj pri posledných prezidentských voľbách u našich susedov, ktoré sa potýkali s obrovským množstvom mediálnej manipulácie.

Stretlo sa v nich dokopy 9 kandidátov, no takmer od začiatku bolo jasné, že sa skutočný boj o prezidentské kreslo sa uskutoční až v druhom kole volieb, a bude sa odohrávať medzi súčasným prezidentom Milošom Zemanom a niektorým z  8 kandidátov. Ako jediný potenciálny súper stávajúceho prezidenta sa podľa predvolebných výskumov javil Jiří Drahoš. Výskum spoločnosti Median, ktorý sa uskutočnil na konci roka 2017 poukázal na veľkú vyrovnanosť týchto dvoch kandidátov, čo neskôr potvrdili aj výsledky prvého kola volieb.

Už pred prvým kolom sprevádzalo politický boj množstvo nekorektných, nepresných a falošných správ. Jednou z nich bola aj správa, ktorú viacerí obyvatelia Moravskoslieszkého kraja našli vo svojich schránkach. Leták tvrdil, že kandidát Miloš Zeman postupuje automaticky do druhého kola volieb, a to bez ohľadu na ich výsledky. Leták vyzýval ľudí, aby sa voľby nezúčastnili. Správa sa okamžite začala šíriť aj cez Internet a vyvolala veľkú mieru rozruchu. Aj keď správa nepôsobila  na prvý pohľad príliš dôveryhodne, veľa ľudí mohla zmiasť. Bloger, ktorý ako prvý uverejnil túto správu na svojom profile tvrdil, že šlo len o vtip a s rozosielaním letákov nemá nič spoločné. To, či bola táto aktivita iniciovaná niektorým z protikandidátov sa nepodarilo zistiť.
 


Takzvané fake news sa nevyhli ani Jiřímu Drahošovi. Podľa určitých zdrojov mal byť príslušníkom slobodomurárov. Pre tých, ktorý podobne ako ja, tento pojem počujú prvýkrát,  slobodomurári sú nadnárodné združenie, ktoré bolo v minulosti pre svoju záhadnosť obviňované zo vzájomného poskytovania obchodných výhod a taktiež z vplyvu na políciu. Príslušnosť v tomto spoločenstvu druhý z kandidátov okamžite dementoval, pretože nemalo ani náznaky reálnych základov. Ďalšou zo správ, ktoré sa objavili ešte pred prvým kolom volieb bola informácia, že pán Drahoš má nepriznaného syna. Táto dezinformácia bola podobne ako prvá menovaná označená za klamlivú priamo Drahošom.
 

Krátko po skončení prvého kola prezidentských volieb sa v médiách začali objavovať správy o zdravotnom stave Miloša Zemana. Viacero veľkých českých, ale aj zahraničných webov sa tejto správy ujalo. Médiami otriasla informácia o tom, že Zeman je smrteľné chorý. Konkrétne má trpieť rakovinou, pričom mu zostáva maximálne 7 mesiacov života. Situácia zašla až tak ďaleko, že bývalý prezident podstúpil onkologické vyšetrenie. Na tlačovej konferencii následne vystúpil jeho onkológ, ktorý potvrdil, že Zeman nie je smrteľne chorý a nemá rakovinu.
 

Falošné správy sa opäť nevyhli ani Drahošovi, pred uskutočnením druhého kola volieb médiá zverejnili správy o jeho spolupráci s StB, ktoré mali byť založené na údajných dokumentoch dokazujúcich toto prepojenie. Podobne ako v predchádzajúcich prípadov, aj tu sa ukázalo, že Drahoš preukázateľne s StB nespolupracoval a nebol naňho vedený akýkoľvek spis.
 

Prezentujem pritom len krátky prehľad rôznych káuz, ktorým sa dostalo najviac mediálnej pozornosti. V skutočnosti ich však bolo oveľa viac a výpočet všetkých nepodložených a neoverených informácií, ktoré sa týkali českých prezidentských volieb by bol na niekoľko desiatok strán. Podstata nie je ani v tom, čo je obsahom oných správ, no fakt, že ich je naozaj nepreberné množstvo. Médiá sa nestránia chopiť akejkoľvek správy, bez ohľadu na to, či má alebo nemá faktické jadro. Sme svedkami senzácie chtivých médií, ktoré sa nebránia takmer ničomu. To čo bolo kedysi devízou pofidérnych a neserióznych médií sa dnes stáva čoraz častejšie stáva bežnou praxou aj pre veľké mediálne spoločnosti s obrovským dosahom. Cieľom je pochopiteľne zisk. A ak chceme dosiahnuť zisk, musíme vzbudiť pozornosť masy. Dômyselná práca s ľudskou psychológiou je základným faktorom, ktorý ovplyvňuje výber správ. Sme jednoduché bytosti a našu pozornosť je najjednoduchšie upútať metódou šokovania. Kriminálne, vulgárne, krvilačné a nemorálne titulky priťahujú našu pozornosť. A aj keď s týmto konceptom nemusíme súhlasiť, automaticky venujeme týmto správam pozornosť. Napríklad len z dôvodu, aby sme si na ne mohli urobiť vlastný názor či ich odmietnuť. Situácia sa ešte stupňuje v prípade ak je v hre politický boj. Aj keď to sa nikde nedočítame a môžeme sa o tom len dohadovať, verím, že množstvo z týchto správ je zámerne vykonštruovaných na podnety politických skupín.

Je však smutné, že musíme žiť v spoločnosti, ktorá je obklopená lžou, špekuláciou a konšpiráciami. Médiá nemajú problém vytvoriť hoax, šíriť falošné a klamlivé správy, a to všetko len s vidinou zisku. Z histórie vieme, že sila médií je obrovská a treba byť voči nej obozretný. Dnes to platí dvojnásobne. Internet dal slobodu vyjadriť svoj názor všetkým, no nie všetci sú si vedomí svojej zodpovednosti pri práci novinára. Nikto nevie presne zhodnotiť, do akej miery tieto správy ovplyvňujú samotné výsledky a zmýšľanie potenciálnych voličov. Môžeme sa o tom len dohadovať. V každom prípade, ak by takýmto zásahom bol ovplyvnený čo i len jeden volič, bolo by to zlé, pretože by bol ovplyvnený lžou, ktorá prichádza z médií.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Prečo má charizmu len pár vyvolených. Aká je tá vaša?

Buď sa s ňou narodíte, alebo nie. Je to dar od Boha, čaro, ktoré sa nedá získať, alebo platí, že stačí dobrý tréning a charizma naskočí ako motor?

EKONOMIKA

Firmy začnú zverejňovať základný plat už v inzeráte

Povinnosť zverejňovať základnú zložku mzdy sa netýka verejnej správy.

KOMENTÁRE

Rozdeľuje nás chudoba, nie nevedomosť

Dlhodobý nedostatok peňazí je nesmierne poučná skúsenosť


Už ste čítali?